Aktualności

 Start / Aktualności / szczegóły


Pierwsze podpórki dla rowerzystów już są!

2021-04-09

Tychy wprowadzają kolejne udogodnienia dla rowerzystów. Na pierwszych skrzyżowaniach zamontowano specjalne podpórki, które mają ułatwić płynna jazdę. Teraz, czekając na zielone światło, rowerzyści nie będą musieli już schodzić z jednośladu.

Pierwsze podpórki dla rowerzystów zamontowano na kilku skrzyżowaniach w Tychach: ulic Budowlanych/ Begonii, Budowlanych/Glinczańska, Stoczniowców 70./Legionów Polskich oraz na przejeździe pieszo-rowerowym przez ul. Edukacji w rejonie skrzyżowania z ul. Fitelberga. Mają one ułatwić rowerzystom zatrzymanie w czasie oczekiwania na zielone światło bez konieczności zsiadania z roweru.

- To duże ułatwienie dla rowerzysty, szczególnie jeśli ma buty przypięte do pedałów - wyjaśnia Artur Kruczek, dyrektor Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Tychach. - Rowerzysta podjeżdża do skrzyżowania i w sytuacji, gdy ma czerwone światło może się przy takiej podpórce zatrzymać, podeprzeć ręką lub nogą. Gdy dostaje sygnał zielony, to odpycha się i płynnie rusza w drogę.

Docelowo nowe podpórki mają pojawić się na tych skrzyżowaniach w mieście, gdzie poprowadzony jest ruch rowerowy. Łącznie na mieście zamontowanych zostanie ponad 100 takich urządzeń. - W Tychach montaż podpórek jest nowością, ale podobne rozwiązania można spotkać już m.in. w Warszawie czy w Katowicach - dodaje dyrektor Kruczek.

Co ważne, podpórki powstają w ramach trwającej w Tychach budowy Inteligentnego Systemu Zarządzania i Sterowania Ruchem. System ten to kompleksowe rozwiązanie, które ułatwi poruszanie się po mieście. Skorzystają nie tylko kierowcy, ale głównie rowerzyści, piesi i komunikacja zbiorowa.

- W ramach ITS zostaną zamontowane czujniki ruchu, które będą wykrywać rowerzystę i znacznie przyspieszą przejazd przez skrzyżowanie. Wysyłają one sygnał, co znacznie skraca czas oczekiwania na zielone światło i nie wymaga od rowerzysty interakcji i naciśnięcia przycisku. Zielone światło zapala się automatycznie - tłumaczy Arkadiusz Bąk z-ca dyrektora MZUiM ds. realizacji inwestycji.

Pamiętajmy, że ITS cały czas jest w fazie realizacji, a pełna funkcjonalność systemu (wraz ze wspomnianą detekcją rowerzystów), zostanie uruchomiona z chwilą, gdy prace dobiegną końca.